Hoe zet je facebookgroepen in voor je bedrijf

Facebook is en blijft een belangrijk sociale medium al zijn er de laatste tijd toch wel wat dingen veranderd. Zo wordt het tegenwoordig steeds moeilijker om organisch zichtbaar te… worden. Vandaar dat het een goeie tip kan zijn om je aanwezigheid op Facebook anders te gaan inzetten. Je hebt wellicht een persoonlijke en/of bedrijfspagina. Maar ben je ook al lid van facebookgroepen die aansluiten bij jouw professioneel domein? En gebruik je groepen al strategisch voor je bedrijf?

Het verschil tussen pagina’s en groepen

Het grootste verschil tussen een Facebookpagina en een groep is dat het bij een Facebookgroep niet langer een one-way street is. Iedereen kan berichten plaatsen en daardoor wordt het gevoel van een community versterkt. Een ander verschil is dat je veel verschillende groepen kunt aanmaken, bijvoorbeeld voor verschillende subdoelgroepen of klanten. Zo kun je veel gerichter met deze subgroep communiceren. Bovendien zorgt ‘lid’ zijn van een groep ook voor meer interactie en zijn jouw leden actiever dan jouw volgers. Tenslotte focust Facebook zich steeds meer op deze communities. Hierdoor worden de berichten die in een groep geplaatst worden beter zichtbaar dan berichten van een pagina.

Zelf een Facebookgroep starten voor jouw community

Waarom start je zelf geen facebookgroep voor jouw community? Je nodigt klanten, volgers, leveranciers, … uit om lid te worden en deelt gerichte informatie in deze groep.  Op deze manier betrek je de mensen bij jouw community. Een schoonheidsspecialiste kan zo bv. in de groep allerlei tips en weetjes delen over huidverzorging en de juiste producten. Klanten of leden kunnen vragen stellen of zelf meningen delen over bepaalde behandelingen of producten. Ook kunnen groepen heel waardevol zijn om betalende klanten iets extra’s te bieden. Aanvullende informatie of een speciaal voor hen ingerichte omgeving.

Tips voor het creëren van een Facebookgroep

Zorg dat jouw groep een duidelijk doel heeft en communiceer dit doel ook.
Bedenk van tevoren of het een besloten of een open groep wordt. Mag iedereen de berichten zien of juist niet? En als het besloten groep wordt, wie mag nieuwe leden toelaten? Alleen jij of ook andere leden
Houd zelf de regie: stel duidelijke regels op, wees actief en plaats ook regelmatig zelf berichten in de groep.
Geef de groep een sterke naam, die ook goed vindbaar is op Facebook.

Hoe maak je strategisch gebruik van Facebookgroepen?

Als je zelf geen Facebookgroep start kan het alsnog heel waardevol zijn om actief te zijn in Facebookgroepen. Dit zijn groepen waar jouw doelgroep – oftewel jouw ideale klant – zich bevindt of waar gelijkgestemden of mensen uit jouw vakgebied hun kennis en ervaringen delen. Hier kunnen namelijk mooie samenwerkingen of opdrachten uit voort komen. Om terug te komen op de schoonheidsspecialiste. Zij heeft er baat bij lid te worden van een groep rond schoonheidszorgen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn met huidproblemen of dergelijke waar de schoonheidsspecialiste kan antwoorden met tips of ervaringen. Meteen een hele salespitch online gooien werkt vaak averechts, tenzij hier echt om wordt gevraagd.  Er zullen dan ongetwijfeld leden zijn die baat hebben bij jouw advies en door zullen klikken naar jouw profiel. Er komt misschien niet altijd direct business uit maar zorgt wel voor extra exposure en ik ben er zeker van dat het wel eens zal leiden tot het boeken van een afspraak of de aankoop van een product. Extra tip: zorg dat jouw website of bedrijfspagina goed zichtbaar is op je privé profiel.

Meerdere opties voor strategisch Facebook gebruik

Facebookgroepen zijn dus heel waardevol om tactisch in te zetten voor jouw bedrijf. Of je nu zelf een groep opstart of alleen actief bent in Facebookgroepen waar jouw ideale klant zich bevindt. In beide gevallen kunnen deze groepen jou en jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen. Meer weten over dit onderwerp? Het boek Community Marketing van Stephanie Duval en Nele Pieters gaat hier nog verder op in!