Underpromise Overdeliver

Underpromise & Overdeliver

In een vorige blog had ik het al over het durven “nee” zeggen tegen klanten. Belangrijk om af en toe te doen maar soms gaat het gewoon niet. Soms kun je het gewoon niet maken om je klant niet verder te helpen. Probeer in dat soort situaties het concept van “underpromise & overdeliver” toe te passen. Voor mij werkt het perfect! Misschien voor jou ook de moeite om eens toe te passen.

Denk goed wanneer je een belofte doet

Ikzelf ben altijd geneigd om meteen een antwoord te geven op de vraag wanneer ik iets af kan hebben maar heb ondervonden dat er niks mis mee is om hier heel even mee te wachten en op een later moment (wanneer je de planning hebt bekeken) op terug te komen. Bekijk eerst eens even goed je agenda en maak dan een beslissing. Probeer ook altijd wat marge te voorzien in je planning zodat je niet, wanneer er even is misgaat, je hele schema volledig overhoop ligt. Plan dus niet te strak en hou rekening met onvoorziene dingen. Beloftes creëeren nu éénmaal verwachtingen.

In andere gevallen is het maken van een belofte zelfs overbodig. Soms zijn we geneigd een datum te noemen nog voordat de klant het vraagt en is dit helemaal niet nodig wanneer het gaat om een voor de klant niet zo dringende klus.

Underpromise

Underpromise klinkt misschien zo klantvriendelijk. Waarom zou je in godsnaam minder beloven dan dat je uiteindelijk waar kunt maken? Maar er zijn twee goede redenen voor: je geeft jezelf iets meer ademruimte in je agenda én je klant is extra blij als je eerder levert dan je beloofd hebt.

Overdeliver

In het andere geval, wanneer je een iets rustigere agenda hebt (en dit zou toch het geval moeten zijn wanneer je een gezond werkritme wil hanteren 🙂 lever je ook eens meer dan jouw klant verwacht.

“Underpromise & Overdeliver” gaat niet alleen maar over leverdata of deadlines. Verras je klant eens met een extraatje. Een handgeschreven kaartje, een hogere oplage dan besteld, een cadeautje bij levering, … Het zijn vaak die kleine dingen die het doen en een positieve indruk nalaten. Op deze manier onderscheid je je van alle andere leveranciers.

Iemand die zijn beloftes waarmaakt wordt gezien als betrouwbaar en fijn om mee te werken. Iemand die verwachtingen overtreft doet het vaak nóg beter. Klanten worden fans en die positieve reviews zorgen weer voor nieuw werk en nieuwe klanten.

Zo zie je maar…. die luchtigere agenda zorgt er net voor dat je tevreden klanten krijgt en houdt. Het klinkt misschien tegendraads maar toch werkt het; underpromise and overdeliver it is!