Hoe onderscheid je je op de markt?

Ik hoef je niet meer te vertellen dat voor heel veel producten en diensten de markt verzadigd is. Het warm water uitvinden lijkt haast ondenkbaar. Voor alle producten en diensten zijn er al ontelbare aanbieders. En daar zit je dan. Met je product in… een verzadigde markt. Hoe slaag je er in om te overleven als ondernemer? Hoe zorg je ervoor dat iemand jou kiest boven je concurrent?

Branding

Bouw een sterk merk uit op basis van jouw als persoon, jouw ideale klant en jouw uniekheid binnen de markt. Neem regelmatig de tijd om eens kritisch te kijken naar jouw brand: straal het logo nog uit waar je voor staat. Ken je je doelstellingen of moet je ze best wat aanpassen? Heb je een profiel van je ideale klant? Klopt alles visueel? Zorg dat mensen je gaan herkennen en precies weten waar jouw bedrijf voor staat.

Persoonlijkheid wordt steeds belangrijker

Klanten nemen niet zomaar een product bij je af. Jouw product is wellicht verkrijgbaar in elk winkelcentrum en via tig webwinkels te bestellen en toch nemen ze het bij jou. En dat doen ze met een bepaalde reden.

Persoonlijkheid tonen binnen je bedrijf/zaak wordt steeds belangrijker. Mensen kopen van mensen en net dit persoonlijke karakter onderscheid je van het massa-aanbod in ketens of online. Natuurlijk is het afhankelijk van wat je doet en wie je probeert te bereiken maar over het algemeen versterkt het je merk als je laat zien wie jij bent. Creëer een sterke ‘about me’ pagina, deel (persoonlijke) behind the scenes beelden door middel van video en wees niet bang om veel van jezelf te laten zien. Jij bent uniek en dat is je allergrootste voordeel binnen deze veranderende markt.

Storytelling: vertel je verhaal

Goeie online marketing is gebaseerd op het vertellen van verhalen. Neem je klanten mee op een avontuurlijke reis doorheen je bedrijf en wordt een echte storyteller. Verhalen verkopen!

Wees anders

Het is goed om af en toe links en rechts te kijken om te zien wat je concurrenten doen. Maar ga vooral niet kopiëren. Hoe verleidelijk en makkelijk dat ook mag zijn. Op den duur val je door de mand. Je zal nooit kunnen tippen aan dat A-merk en je concurrent zal je altijd een streepje voor blijven. En wie wil er nu altijd 2de zijn? Wil je écht opvallen? Kijk hoe iedereen het doet en doe het anders. Ga links waar iedereen rechts gaat. Het is waarschijnlijk de meest lastige, maar ook meest effectieve methode om op te vallen binnen een verzadigde markt.

Waardeer je huidige klanten

Investeer in de klanten die je hebt. Soigneer ze, zorg voor een extra zo nu en dan. Deze trouwe klanten zijn nu eenmaal de beste ambassadeurs van je zaak of merk. In mijn ervaring als magazine-maker kan geen enkele advertentie of campagne het ooit winnen van mond-aan-mond reclame. Niets wint het van een aanbeveling aan een vriend of familielid. Ook kunnen klanten via bijvoorbeeld social media gemakkelijk hun ervaring met jouw bedrijf delen, zowel de negatieve als positieve ervaringen komen online te staan.

Heb je hulp nodig bij je branding? Of weet je niet goed hoe je je storytelling moet aanpakken?

It’s Mie you are looking for! 🙂