SEO-vriendelijke tekst

Tips voor een SEO-vriendelijke website

Je hebt het woord SEO ongetwijfeld al vaker horen vallen maar wat betekent het nu precies? De afkorting staat voor Seach Engine Optimalization. Een goed geoptimaliseerde website mét de juiste content zorgt ervoor dat je hoog in de… organische zoekresultaten verschijnt van zoekmachines als Google.

 

Welke ingrediënten zijn nodig voor een geoptimaliseerde website?

 

Bij SEO-schrijven verwerk je zoekwoorden strategisch in een tekst. Een goede SEO-tekst is echter meer dan een geoptimaliseerde pagina om zoekmachines te behagen. Door vooraf goed na te denken over je doel, doelgroep en gewenste acties sla je twee vliegen in een klap. Je bedient de lezer op zijn wenken met een verhaal dat aansluit op zijn behoefte en geeft zoekmachines volop aanknopingspunten voor het indexeren en duiden van de tekst. Bemachtig je daarnaast relevante links naar de pagina, dan zijn alle ingrediënten aanwezig voor een hoge positie bij de zoekresultaten en gratis bezoekers naar je site.

 

Hoe schrijf je perfecte SEO-teksten?

 

Door je allereerst helemaal niets aan te trekken van zoekmachines. Bij het schrijven voor zoekmachines is het verleidelijk je meteen te verliezen in de techniek. Waar plaats je keywords, hoe zat het ook alweer met zoekmachinevriendelijke url’s en hoe kom je hemelsnaam aan de 500 woorden die kennelijk verplicht zijn? Niet doen dus. Je schrijft in eerste instantie een tekst voor je potentiële klant of gebruiker, niet voor een machine.

 

Stap 1: Stel jezelf eerst deze vragen
  • Wat is het doel van de pagina?
  • Voor wie schrijf ik hem?
  • Wat hoop ik dat de lezer na afloop doet?
  • En als hij of zij dat niet doet, wat is dan het plan b?

Door hier vooraf goed over na te denken schrijf je betere teksten, die aanslaan bij lezers en eerder gedeeld worden via social media en andere websites. En dat is weer goed voor SEO.

 

Stap 2: Bepaal zoekwoorden

Zoekwoorden vind je oa. met de Google Adwords Keyword Planner. Het zijn woorden die mensen intikken in zoekmachines wanneer ze op zoek zijn naar een bepaald product of dienst. Op basis van deze woorden bepaalt Google wie in de top 10 verschijnt en wie niet. Het voordeel van het vooraf bepalen van een zoekwoord is dat je rekening kunt houden met de intentie waarmee mensen zoeken. Je kijkt een beetje in hun hoofd en kunt hier rekening mee houden bij het schrijven van je tekst. Doe je dit niet, dan loop je de kans dat je hoog scoort op een bepaalde combinatie, maar lezers afhaken omdat de tekst hun vraag niet beantwoordt.

 

Stap 3: Schrijf een steengoeie tekst

Denk even niet aan SEO, maar concentreer je volledig op je boodschap, je doelgroep en de actie die je wilt dat lezers ondernemen. Hoog scoren in Google is leuk, maar als bezoekers niets op je site doen heb je er weinig aan. Schijf dus echt een goeie tekst van ongeveer een 500-tal woorden. Korter kan, maar zoekmachines zetten graag hun tanden in langere teksten je kunt er vaker zoekwoorden en synoniemen in verwerken.

Je hebt een goede pakkende tekst geschreven en geoptimaliseerd voor conversies. Nu zijn eindelijk de zoekmachines aan de beurt. SEO-schrijven klinkt misschien ingewikkeld, maar het valt mee. Zoekmachines zijn geen mensen en ze hebben signalen nodig om een tekst te doorgronden. Die signalen geef je door zoekwoorden op strategische plaatsen te verwerken, zodat Google en consorten direct oppikken waar de pagina over gaat.

 

Titel

Schrijf zoekwoorden bij voorkeur aan het begin van de titel. Als het eerste woord van de titel een zoekwoord is, snapt een zoekmachine direct waar de pagina over gaat.

 

Meta-description

De meta-description is een korte omschrijving van een webpagina. Google toont hem in negen van de tien gevallen bij de zoekresultaten. Voor SEO telt hij niet meer mee, maar je kunt hem beschouwen als advertentie bij de resultatenpagina. Als de omschrijving opvalt, klikt een gebruiker er misschien eerder op, ook als je niet op de eerste plek staat.

Door zoekwoorden in de url te verwerken, maak je een zoekmachine duidelijk waar een pagina over gaat. Het is bovendien een voordeel als iemand de url rechtstreeks op een andere website – zoals een forum – plaatst. De tekst die een link bevat telt mee voor SEO en als hier zoekwoorden in staan, is dat een pre. Bij een zoekmachinevriendelijke url is dat automatisch het geval.

 

Inleiding

Maak zoekmachines zo snel mogelijk duidelijk waar de pagina over gaat. Schrijf je belangrijkste zoekwoorden daarom, als het even kan,  in de eerste tien woorden van de pagina. Bijvoorbeeld in een korte inleidende zin.

 

Tussenkoppen

Een tussenkop is voor een zoekmachine nog belangrijker dan reguliere tekst. Verwerk hier ook zoekwoorden in.

 

Alt-teksten

Bij afbeeldingen kun je een alternatieve omschrijving opgeven, de zogenaamde alt-tekst. Deze verschijnt in de broncode van de pagina en je kunt hier je zoekwoorden in herhalen.

 

Afsluitende alinea

Als je een tekst afsluit met de belangrijkste woorden waarop je gevonden wilt worden, maak je nogmaals duidelijk waar de pagina over gaat. Het is een laatste signaal dat de tekst precies gaat over de woorden die een potentiële lezer intikt in een zoekmachine.

 

Link-building

Plaats je een link onder bepaalde zoekwoorden, dan snapt een zoekmachine waar de ontvangende pagina over gaat. Helemaal als je die optimaliseert voor exact die combinatie. Plaats daarom strategisch interne links op je website, waarin je verwijst naar gerelateerde artikelen. Zorg dat de woorden waarop je gevonden wilt worden in de gelinkte tekst staan.

 

Met deze tips wordt het schrijven van een goeie SEO-vriendelijke tekst alvast iets makkelijker. Hulp nodig bij je webteksten, blogberichten of je website? Laat even een berichtje na of stuur een mail naar annemie@itsmie.be en wij helpen je graag verder.