Het belang van een goeie foto

Goeie foto’s zijn een must voor je branding en website. Foto’s die aansluiten bij je merk benadrukken professionaliteit en maken het voor een lezer aantrekkelijker om iets bij jou af te nemen… Een goeie foto zegt meteen waar het over gaat zonder dat je ook maar 1 woord gelezen hebt. Heel belangrijk natuurlijk want mensen beslissen tegenwoordig in een paar seconden of ze op je website blijven of ze jou weer wegklikken. Het best schakel je een fotograaf in om foto’s van jou en je product(en) te maken. Voor de andere sfeerbeelden kun je perfect beroep doen op de vele mooie stockfoto’s die je tegenwoordig ter beschikking hebt.

Fotografie vs. stockfoto’s

Er bestaan vele websites waar je stockfoto’s kunt aankopen. Denk maar aan iStockphoto, Shutterstock of Gettyimages. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook een heel aantal websites waar zelfs gratis materiaal te downloaden valt. Ga maar eens rondsnuffelen op StockSnap, Picjumbo, Pixabay of FreeImages.

Het gebruik van stockfoto’s heeft vele voordelen. Zo zijn ze vrij goedkoop in aankoop, zijn ze van tevoren technisch gecontroleerd en heb je een enorme keuze in foto’s. Het nadeel is dan weer dat het geen maatwerk is en je het risico loopt dat de foto ook wordt gebruikt door andere bedrijven. Zo kocht ik onlangs een foto voor een eindejaarsactie van een klant. Het campagnebeeld gebruikten we voor grote etalagebeletteringen, indoor stickers en allerlei POS-materiaal (point of sales materiaal). Maar…. ik was duidelijk niet de enige die dit een geslaagde foto vond want tijdens de kerstperiode ben ik diezelfde foto meermaals tegengekomen in campagnes van andere bedrijven.

Jammer natuurlijk maar desalniettemin blijft het gebruik van stockfoto’s toch een voordelige en snelle manier om te werken met mooie beelden.